basenlisette2018.reismee.nl

A bumpy drive

In onze bijzondere bolide zonder navigatie startte wij onze tocht naar Villa de Leyva, een historisch dorpje +-4 uur rijden van Bogota. De wegen in Colombia zijn prima, en het uitzicht fenomenaal. Een nadeel is dat snelwegen zomaar over kunnen gaan in dorpsweggetjes en zandwegen. Zo hadden wij via Google maps een toproute uitgestippeld, maar na 15km kronkelige bergweggetjes kwamen wij dus op zo'n zandweggetje terecht. Zonder de mogelijkheid om een nieuwe route te berekenen zonder internet (Lisette was vergeten de navigatie app te downloaden), zijn wij terug gereden naar de hoofdweg. De auto heeft namelijk al moeite heeft met verkeersdrempels + Bas had geen zin meer om rondjes te rijden om een andere weg te zoeken. Met een extra uurtje rijden op zak en bijna een scheiding hadden wij weer iets van bereik en hebben wij een nieuwe route uitgestippeld.

Rond borreltijd kwamen wij aan in Villa de Leyva, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Het historische dorpje, waarvan het centrum bestraat is met grote keien, kenmerkt zich door de mooie koloniale gebouwen. Ons hotel bevindt zich dan ook koloniaal huis met binnentuin en een hele hoop 'frutsels' zoals Bas het noemt. Na onze tassen gedropt te hebben zijn wij meteen het centrum in gerend voor een drankje en een hapje. Nog steeds last van een jetlag lagen wij er na 1 biertje een een glas wijn al vanaf....rond 9 uur konden wij dan ook onze ogen niet meer open houden en zijn wij heerlijk in ons bed van 2,5 meter breed en 2 meter kort in slaap gevallen.

Het ontbijt was....interessant. Lisette dacht dat het een leuk idee was om het traditionele ontbijt uit de regio te bestellen in plaats van één van de andere lekkere opties. Dit was duidelijk geen succes (gelukkig was Bas er niet in getrapt). Het was een substantie van water, melk, ei, koriander, kaas en brood in een kom. Ja, je leest het goed....NAT BROOD! Iew! Ook was de koffie niet best, dit was dus een kleine tegenvaller. Gelukkig zijn wij niet lang daarna bij een leuke roze wafeltoko aanbeland met ook niet al te beste koffie, maar heerlijke banaan/choco wafels:)

Na een mislukte hike poging (trail dicht vanwege brandgevaar) zijn wij de auto in gestapt. Er worden namelijk in Colombia een aantal lekkere wijntjes gemaakt, zo ook in de buurt van Villa de Leyva. Rond de middag zijn wij naar de wijngaard gereden voor een tour en lunch. De tour was in het Spaans, dus wij hebben maar de helft kunnen volgen. Dat is trouwens nog optimistisch, Bas vond het een beetje jammer dat Lisette weinig heeft geleerd over wijn produceren in haar Spaanse lessen.

Terug in het hotel heeft Lisette een lekkere massage gehad en is Bas 'mishandeld' door een grote Colombiaanse worstelaar;) Na een lekker nachtje slapen, een prima ontbijtje dit keer en een handige navigatieapp op zak, zijn wij snel richting San Francisco gereden, een dorpje +- 1 uur van Bogota, om daarna door te rijden naar Medellin.

Grtz, B&L