basenlisette2018.reismee.nl

Willys

Na een kort ritje vanaf San Vincente belandden wij voor de middag in Salento. Bij het inrijden van het dorpje word je helemaal vrolijk, overal mensen, gekleurde huisjes en Willys. De Willys Jeep is een voertuig van de Amerikaanse strijdkrachten gebruikt in de Tweede wereldoorlog. Na de oorlog zijn overige voertuigen op veilingen verkocht. Er staan velen Willy's door Zuid-Amerika heen en worden tegenwoordig gebruikt als Jeep taxi's. In Salento worden ze nu ingezet om toeristen van het dorpje naar de koffieplantages te vervoeren.

Bij aankomst checken wij eerst in onze hippe finca (buiten het dorpje), de eigenaren spreken geen Engels, maar met ons gebrekkig Spaans en wat Engels komen wij er helemaal uit. Na het inchecken gaan wij meteen op stap, want wij hebben honger en hebben vernomen dat zie hier een overvloed aan forel hebben....Lisette bestelt een bekend lokaal gerecht: gegratineerde forel. De forel is ondergedompeld in kaas, JAM! Hij wordt zo heet geserveerd alsof het lijkt of de vis nog leeft, dat was iets minder aantrekkelijk. Met ons buikje vol verkennen wij het stadje en trotseren wij de (veel te veel) treden naar het uitzichtpunt, ook regelen wij meteen een koffietour voor die middag en eten wij een bizar grote peanut butter brownie banana split (van al die treden krijg je honger;))

In tegenstelling tot alle andere toeristen trotseren wij de onverharde wegen naar de koffieplantages zelf in onze hippe bolide. Bij aankomst drinken wij een heerlijk kopje koffie en verkennen wij de tuinen om het hoofdgebouw. Ondanks een aantal deelnames aan koffietours leren wij elke keer weer wat nieuws. Deze keer mogen wij ook een aantal koffievruchten plukken en wordt er meer verteld over soorten vruchten en de smaken. Halverwege de tour begint de lucht compleet dicht te trekken en begint het keihard te regenen. Wij beginnen ons af te vragen hoe de 7km onverharde weg er bij ligt...en zijn erg blij met onze regenjasjes (jaja, de mooie groene regenjas van Bas komt van pas).

De volgende ochtend staan wij vroeg op om ons lunchpakketje op te halen en te rijden naar de start van een 5 uur durende wandeling door de Cocora vallei. De tocht brengt ons langs prachtige landschappen, door bergen, cloud forest, langs watervallen en waspalmen (nationale boom van Colombia, de Ceroxylon quindiuense, tevens de hoogste palm ter wereld). Wij lopen/klimmen over rotsen en hangbruggen en worden zo af en toe ingehaald door paarden en koeien!:S Na een paar uur komen wij bij een kolibriehuis waar wij lekkere warme chocomelk met kaas naar binnen werken en hele mooie kolibries fotograferen. Een uur later komen wij na een hele steile klim van 30 min aan op het hoogste punt (gelukkig want we waren helemaal kapot). Na de klim hebben we nog even een middagje gechild met een biertje en lekker eten. De volgende ochtend beginnen we aan onze lange reis terug naar Bogota...

Grt, B&L

Ineke

We genieten van jullie belevenissen!!
Heel leuk om te lezen.

Lisette Ens

Thnx! Hoe gaat het met de verhuizing? Wij zijn weer bijna bij met de blogs, zo meteen post ik de partyblog en daarna zijn wij op de Galapagos...wat we ook zijn t/m zaterdag.