basenlisette2018.reismee.nl

Booby's!

Met de taxi, het vliegtuig, een taxi, even slapen, een taxi, nog een vliegtuig, een bus, een watertaxi, een taxi, een boot en een paar 100 meter lopen....,zo kom je van het four seasons in Bogotá naar Isle Isabela, één van de Galapagos eilanden. Vooral de 2 uur durende bootreis was heftig, gelukkig hadden wij geen last van zeeziekte (Thank God voor de Primatours), maar een overgroot van de opvarenden had het zwaar.

Na de lange reis werden wij bij aankomst in het Wooden House warm welkom geheten met een drankje en zijn wij meteen een rondje dorp/stand gelopen. Wat een prachtige natuur en wat een beesten! Wij lopen meteen langs enorme pelikanen, fregatvogels, zeeleeuwen op bankjes...en grote  Puerto Villamil is een langgerekt dorpje aan de kust bestaande uit een stoffige straat met touroperators, restaurantjes en cocktailbarretjes. Aan het verste eind van het dorpje, tijdens zonsondergang, scoren wij een cocktailtje en eten wij wat (dit werd later dagelijkse routine;)), even lekker rustig aan..voorbereiden op wat komen gaat.

De volgende ochtend stappen wij namelijk optijd op de fiets om 15km te fietsen door het dorpje, langs meertjes, het strand, bos en bergen met als eindpunt 'the wall of tears'. De tocht is prachtig en doen er een uur of 4 over omdat wij overal flamingo's, leguanen, schildpadden, mooie vogels en fantastische uitzichten tegenkomen. Bij aankomst in het hotel merken wij dat wij echt midden op de evenaar zitten, want onze armen zijn flink verbrand:S Nu snappen wij waarom zij hier factor 80 verkopen....

Aan het einde van de middag huren wij wat snorkelspulletjes bij het hotel en gaan naar een baai in de buurt. Na gestruikeld te zijn over leguanen en zeeleeuwen duiken wij het koude water in, wat is dit mooi! Het water is super helder en wij zien tijdens onze korte snorkelactie meteen al een enorme pijlstaartrog, zeeschildpadden, verschillende mooie gekleurde vissen en zwemmende leguanen. Na deze belevenis lopen wij ook nog even naar het andere strandje in de buurt, omdat het daar stikt van de zeeleeuwen die aan het einde van de dag het water in gaan. Wij hebben geluk want Bas (snorkelend) en Lisette (tot haar knieën in het water) zien kleine black tip reef haaitjes, schildpadden en zeeleeuwen. Bas heeft lol met een zeeleeuwen en zwemt ook nog even met een aantal schildpadden mee...zoiets kan je je van te voren niet voorstellen.

S'avonds na het drinken van een cocktailtje lopen wij richting dorp voor een restaurantje en ruiken heerlijke BBQ geuren, wij gaan even kijken en besluiten na wat twijfel in de drukke party-tent met muziek, BBQende vrouwen en een fohn als BBQ gereedschap te gaan zitten. Naast een hele kreeft bestellen we een kip, worst, mais + rijst en bonen en niet te vergeten COLA (natuurlijk ook een biertje). Het is echt heerlijk en betalen voor deze fantastische maaltijd omgerekend 10 euro...(verder overal Europese prijzen) Je kan het wel raden, wij hebben hier dus bijna alle opvolgende avonden gegeten, soms met wat andere mensen die wij tijdens onze trip hebben ontmoet.

De rest van de week doen wij nog 2 tours en snorkelen wij zelf wat. Duiken doen wij niet omdat er geen PADI duikschool op dit eiland zit en er slechte verhalen rondgaan over de enige duikschool die er wel is. Niet getreurd, je kan hier bijna alles zien met snorkelen. Tour 1 brengt ons naar de tunnels (tunnels gevormd door lava) waar wij naast flinke white tip reef haaien (circa 1,5m) ook eindelijk de blue-footed booby zien! Op de welbekende booby's na, zijn er 3 bijzondere booby's op de Galapagos te vinden, deze soort is wit met blauwe poten (blauwvoetgent) en waggelt grappig als hij loopt (maar misschien doen ze dat allemaal wel). Tour 2 is een kayaktour waar wij ook een uurtje snorkelen, weer zien wij flinke haaien, enorme schildpadden, zeepaardjes, koraal en mooie visjes. Tijdens het 'vrij snorkelen' zien wij ook nog mooie golden ray's, chocolate chip zeesterren, murenen en heel wat andere mooie beesten.

Na 6 dagen en enorm veel gave ervaringen rijker, vertrekken wij richting Quito waar wij 3 dagen zullen verblijven.

Grtz, B&L