basenlisette2018.reismee.nl

Salty

Met een lokale luchtvaartmaatschappij vliegen wij van Lima naar Cusco. Cusco ligt op 3300 meter hoogte en dat is met een coca thee (of twee) en wat eerdere hoogte-ervaring geen probleem. Bij aankomst op het vliegveld liggen de cocablaadjes al op ons te wachten. In ons hippe hotel gerund door Nederlanders*, krijgen wij ook meteen een theetje. Hoogteziekte kan namelijk best vervelend zijn.

Wij gaan meteen de stad in, maar hebben zoveel restauranttips gekregen van alle Dominicanen destijds in Bogota, dus het is lastig kiezen. Vanavond wordt het Limo: een fusion keuken van Peruaans en Aziatisch. Het eten was ondanks de koriander top.

De volgende ochtend ontbijten we in ons hotel en gaan we Cuzco in. Na een paar blokken te hebben gelopen komen we erachter dat onze taxidriver gisteren alles al heeft gespoiled. We hebben alle hoogtepunten vanuit de taxi gezien, dus gaan we maar doen waar we heel goed in zijn en dat is eten, drinken, een middagdutje en vervolgens naar het restaurant MAP. Uiteraard gebeurde dat niet voordat we biertjes en cocktails hadden gedronken in het Pisco museum. Het eten was wederom weer erg goed alleen blijft het wennen aan de bijzonder gerechten: cavia en alpaca stonden wederom op het menu.

Ter voorbereiding op onze tocht naar Machu Picchu brengen we een bezoek aan een aantal andere archeologische Inca overblijfselen. Om 7 uur worden we opgepikt om een vliegensvlugge tour langs de hoogtepunten van de Sacred valley te bekijken. Ook bezoeken we de zoutmijnen waar Lisette met de legendarische woorden ‘El baby come sel, es peligroso’ een heel klein meisje van een heuse zoutvergiftiging weet te redden;) Iets na zevenen worden we afgezet op het main plaza en jullie mogen raden wat we daarna hebben gedaan....jaja, heerlijk een avondje doorgebracht met Peruaanse biertjes en een lekkere burger.

Rond 9.30 vertrekt onze trein naar Aguas Calientes. De rit duurt 3,5 uur en een gemiddelde racefietser gaat sneller, maar de rit in de ‘Vistadome’ is erg mooi. We slapen in Aguas Calientes in hotel Gringo Bill, lekker centraal, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Om 20.00 uur, het moment dat we ons bed inkruipen omdat we de volgende ochtend om 4 uur op moeten staan, begint het verkiezingsfeest. Op zich vinden wij politiek best belangrijk, maar het is toch niet normaal dat de ze ons toeristen tot iets over 12en wakker moeten houden met een hoop kattengejank...;) Gelukkig kunnen we vanaf 1 uur lekker slapen en gaat de wekker pas om 4 uur. Fris en uitgeslapen stappen we uit ons bed, ontbijten snel om vervolgens in de rij aan te mogen sluiten op weg naar de Machu Picchu. Hoewel we een hoop klagen was dit het allemaal waard. De Machu Picchu is heel gaaf! Ook beklimmen wij de Machu Picchu mountain (ruim 2600 treden). Mocht je het overwegen...dit is best heftig. Voldaan en met flinke spierpijn stappen we in de trein in terug naar Cuzco om onze reis voort te zetten.

Grtz,B&L

*Niños de Meloc - deel van de opbrengst gaat naar hun goede doel (helpen van straatkinderen)